De Watertoren van Meerkerk

Inleiding In 1935-1936, in opdracht van de Drinkwaterleining De Alblasserwaard en De Vijfheerenlanden gebouwde WATERTOREN. De betonnen toren is gebouwd naar een ontwerp van het Technisch Advies Bureau der Vereeniging van Nederlandse Gemeenten te Amersfoort.

Het betreft een toren met een betonnen holbodemreservoir met een inhoud van 560 m3. De 59,72 meter hoge toren is gebouwd in een typische interbellum bouwstijl, die verwant is aan de architectuur van het Functionalisme en het Nieuwe Bouwen. Het uiterlijk van de toren vertoont grote overeenkomsten met de uit 1932 daterende watertoren te Meije. In 1981 is de voorheen grijze toren wit geschilderd. Omschrijving Vanuit een octogonale plattegrond, volledig in beton opgetrokken, onderkelderde watertoren met een eveneens betonnen, maar met baksteen beklede basis.

De watertoren is een baken in het landschap. Van verre zie je deze “reus” staan. Ontelbarefoto’s zijn gemaakt van deze zo karakteristieke toren.
De watertoren is met 460 heipalen gefundeerd

Ontstaan van de watertoren

(bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)