Protestactie tegen overgang naar Utrecht

ZEDERIK • Lidy den Breejen, de vrouw van de oud-burgemeester van Zederik, is een actie gestart tegen de aansluiting van de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden bij de provincie Utrecht.

“Beter laat dan nooit en nu of nooit”, redeneert mevrouw Den Breejen, afkomstig uit Meerkerk.

Ze vervolgt: “Ik merk een gelatenheid bij veel mensen, alsof het allemaal al in kannen en kruiken is. Maar dat is niet zo. Het is nu tijd om in actie te komen tegen de provinciale herindeling en een duidelijk nee Tegen Utrecht te laten horen, voordat het te laat is. Het zal een grote historische fout zijn, om een gedeelte van Zuid-Holland over haar natuurlijke grens, de rivier de Lek, te zetten.”

Andere geluiden
Minister Plasterk heeft enkele weken terug reeds groen licht gegeven voor de overstap van Zederik en Leerdam. Vianen is ongeveer twintig jaar geleden al onderdeel geworden van de provincie Utrecht, maar hoorde in het verleden ook bij Zuid-Holland.

“Het argument was dat de bewoners het zouden willen, maar ik hoor andere geluiden om me heen”, vervolgt mevrouw Den Breejen. “Om dit nu concreet te krijgen, zou ik een aktie op touw willen zetten: ‘Nee tegen Utrecht’.”

Posters en handtekeningen
Ze heeft posters laten maken die opgehangen kunnen worden, zodat; “heel Zederik en daarbuiten wit kleurt van de witte posters Nee tegen Utrecht”.

Ook komen er handtekeninglijsten om de tegenstem te laten horen. Wie wil reageren en meedoen met een creatieve bijdrage aan deze actie, kan contact opnemen met haar via 0183-351336 of neetegenutrecht@gmail.com.

Handtekeninglijsten en poster zijn af te halen bij de Kadomolen in Ameide en bij STB Computer Service aan het Raadhuisplein 1b in Meerkerk.

bron: het kontakt